Lite kallare

När jag vaknade alldeles för tidigt i går morse gick jag via telefonen in på aftonbladets hemsida. Där möttes jag av något som gjorde att jag inte kunde somna om igen. Sverige och Stockholm har haft sin första självmordsbombare. Skrämmande och så nära. Självmordsbombare kändes så långt bort från den svenska julhandeln(hysterin) man kan komma, fram till i går.

Det som hände i Stockholm i lördags kommer att skrivas in i historiaböckerna. Men vilka fler konsekvenser kommer denna persons sprängning att få? Jag hoppas att folk förstår att händelsen i Stockholm var en enskild persons gärning och att inte detta gör splittringen i samhället ännu större. Tyvärr är det nog det senare som kommer att ske. De som redan lider av islamofobi kommer nog inte bli mindre skeptiska på grund av det som inträffat. Rasistiska grupper kommer att använda detta till sin fördel. Vi måste komma ihåg att detta är en sjuk persons handling, inte alla muslimers handling. Skulle en kristen begå ett liknande dåd och säga att han gör det för sin tros skull skulle ingen ge skulden åt alla kristna. Är inte jätteinsatt i Knutbyhärvan, men ingen förkastade mig för att jag var kristen i samband med den. Vi måste tänka likadant nu. Vi kan aldrig dra en hel grupp över samma kant.

Jag känner också att det är nu om någonsin som det antirasistiska arbetet är viktigt. Mitt drömsamhälle är öppet, fritt och fullt med respekt, tolerans och förståelse.

För Kärlek, Mångfald och Fred
Ebba, Samordnaren


Sverige känns lite kallare nu. Men i somras var det varmt och vi kampanjade för att få folk att rösta demokratiskt och på ett parti som förespråkar demokrati.

Rösta demokratiskt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0