Frukostmöte och godis

Två saker håller igång mig på trötta fredagar. Ungdomsengagemang och godis. Idag har jag fyllts med båda så nu är jag laddad för helgen.

Ett tjugotal engagerade elevrådare har ätit massa mackor och pratat massa elevråd hela förmiddagen.

Dessa saker lärde jag mig/reflekterade jag över
- Varför är skolmiljön så trist och varför förstör vissa elever den med klotter och annat? Jag menar, jag skulle ju aldrig sitta här på kontoret och klottra på skrivbord och väggar. Eller typ dra ner gardiner. (Undrar vad kollegorna skulle säga om jag fick ett ryck och gjorde det) Skolan är ju elevernas arbetsmiljö så de borde ha samma känsla för den som jag har för kontoret och stadshuset. Synd att det inte verkar vara så.

- Finns det ett problem på skolan, att folk fuskar, mobbar eller vad det nu kan vara. Så skulle elevrådet kunna fösöka ta reda på de bakomliggande faktorerna. Elever kanske fuskar för att det är för svåra prov eller mobbar för att de har dåligt självförtroende. Då skulle elevråden kunna prata med skolledare och lärare eller ordna en dag med tema självförtroende till exempel.

- Det vore roligt om skolorna samarbetade mer. Kanske en stor skolfest eller innebandyturnering?

- Det som görs av elever tar elever mer hand om. Låt elevrådet vara med i planeringen av tema- och friluftsdagar. Låt eleverna hänga upp gardiner och måla om väggar. Och så vidare.


Nu ska jag vända papper, äta godis och tänka på alla grymma ungdomar som var i stadshuset i morse.

/ Ebba

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0