Hur vill ungdomar organisera sig?

Det har hänt mycket i Sverige sista 20 åren. När det sker förändringar i samhället märks detta framförallt och kanske allra mest bland ungdomar. Vi hänger kanske mer med i snabba svängar. 

Något som jag och många med mig har reflekterat kring är hur ungdomar organiserar sig. Förr var det grupper på fritidsgårdar eller möten med ungdomsrådet. Mycket av den verksamheten har förflyttats till internet. Bara att jag skriver det här inlägget är ett tecken på det. Detta märktes också tydligt i höstens riksdagsval då man såg att fler och fler engagerade och skapade oppinion genom knapptryckningar på datorn, exempelvis via facebook. 

Detta är ju fantastiskt på många vis! Att genom ett knapptryck på mobilen ta ställning för en sak du tycker är viktig är häftigt. Men tyvärr så tror jag inte att ett demokratiskt system och samhälle kan byggas upp på det viset. Det kommer nog alltid vara så att fysiska möten behövs i en demokrati. Visst ska vi uppmuntra till engagemang via sociala medier etc, men vi måste också komma ihåg hur viktigt det är med fritidsgårdar och ungdomsråd. 

Varför skriver jag då detta? Jag har de senaste två åren märkt en förändring bland unga när det gäller att engagera sig i Ungdomsfullmäktige och gå på möten. Synd, för den riktiga möjligheten till påverkan ligger fortfarande här i Ungdomsfullmäktige och inte bara genom knapptryckningar. Här har ungdomar på riktigt möjlighet att påverka! Utan partitillhörighet, religös- eller social bakgrund  - bara genom att vara ungdomar och gå på möten! 

/ Ebba 

 Och så är det ju ganska kul att gå på möten också....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0